ūü•¶ūüćŹūüćĄSZUPER EG√ČSZS√ČGES √ČTELEK, AMELYEKET HETENTE LEGAL√ĀBB EGYSZER √ČRDEMES FOGYASZTANI

A megfelelŇĎ √©lelmiszerek kiv√°laszt√°s√°val cs√∂kkenthetŇĎk a CUKORBETEGS√ČG t√ľnetei, √©s megelŇĎzhetŇĎ a s√ļlyosbod√°s, illetve a sz√∂vŇĎdm√©nyek kialakul√°sa. A Medical News Today √∂ssze√°ll√≠tott egy toplist√°t azokr√≥l az √©lelmiszerekrŇĎl, amelyeknek a cukorbetegek √©trendj√©nek r√©sz√©t kell k√©pezni√ľk.

A z√∂lds√©gek √©s a gy√ľm√∂lcs√∂k √©trend√ľnk alapvetŇĎ alkot√≥elemei. Gyakorlatilag csak elŇĎnyeik vannak, a magas antioxid√°ns-, rost-, √°sv√°nyi anyag- √©s vitamintartalmukt√≥l kezdve az alacsony kal√≥riatartalmukig. Ak√°r betegek, ak√°r eg√©szs√©gesek vagyunk, j√≥ ha esz√ľnk z√∂lds√©g- √©s gy√ľm√∂lcsf√©l√©ket, √©s m√©g a komoly em√©szt√©si probl√©m√°kkal k√ľzdŇĎk is elk√©sz√≠thetik ŇĎket √ļgy, hogy k√∂nnyen em√©szthetŇĎek √©s toler√°lhat√≥ak legyenek.

A rendelkez√©s√ľnkre √°ll√≥ sz√°mos alternat√≠va k√∂z√ľl el√©g neh√©z a priorit√°sokra vonatkoz√≥ aj√°nl√°sokat megfogalmazni. K√ľl√∂n√∂sen az√©rt, mert sok term√©ny √≠zletesebb √©s t√°pl√°l√≥bb, ha √©pp id√©nyben van. A m√©rs√©kelt √©ghajlat√ļ Rom√°ni√°ban pedig az id√©ny nem t√ļl hossz√ļ. Amikor teh√°t megtervezz√ľk a heti √©tkez√©seinket, a k√∂vetkezŇĎ term√©keket fontos beiktatnunk, √©s elmondjuk, hogy mi√©rt:


Gombafélék:

- a gomba rendk√≠v√ľl sokoldal√ļ √©lelmiszer-alapanyag.¬†

- nem drága, és bárhol megtalálható. 

- tele van antioxid√°nsokkal. K√ľzd a szervezet√ľnket √©rŇĎ oxidat√≠v stressz ellen, amely sejtszinten m√©rgezŇĎ √©s agressz√≠v szabad gy√∂k√∂ket termel.¬†

- egyes tanulm√°nyok a gombafogyaszt√°st a r√°k kialakul√°s√°nak alacsonyabb kock√°zat√°val hozt√°k √∂sszef√ľgg√©sbe.¬†

- a vastagb√©l sz√°m√°ra j√≥t√©kony hat√°s√ļ rostokat tartalmaznak, n√©melyik√ľk magas prebiotikus √©rt√©kkel rendelkezik.¬†

-rendk√≠v√ľl magas a v√≠ztartalmuk, ez√©rt kal√≥ri√°ban szeg√©nyek.¬†


Paradicsom:

Id√©nyben van. Haszn√°ljuk ki, hogy a piacok sokf√©le paradicsommal bŇĎvelkednek.¬†

-ny√°ron nagyon finomak. Az √ľvegh√°ziak, amelyeket t√©len esz√ľnk, nem valami √≠zletesek - rendk√≠v√ľl t√°pl√°l√≥ak √©s k√∂nnyen hozz√°f√©rhetŇĎek, k√ľl√∂n√∂sen a szezonban.

-megfelelŇĎ C-vitamin- √©s likopintartalommal rendelkeznek, amely a karotinoidok csal√°dj√°ba tartoz√≥ √©rt√©kes antioxid√°ns.¬†

A paradicsomfogyaszt√°s jelentŇĎsen cs√∂kkenti a plazma triglicerid- √©s rossz koleszterinszintet, m√≠g a j√≥ koleszterinszintet n√∂veli.¬†

-a paradicsomban l√©vŇĎ glikopin a v√©rnyom√°sra is pozit√≠van hat, cs√∂kkentve azt. K√ľl√∂n√∂sen a szisztol√©s v√©rnyom√°sra van hat√°ssal, de a magas v√©rnyom√°s√ļakn√°l mind a szisztol√©s, mind a diasztol√©s v√©rnyom√°sra j√≥ hat√°st fejt ki. MegjegyzendŇĎ, hogy a likopin akkor sz√≠v√≥dik fel a legjobban, ha a paradicsomot hŇĎkezelj√ľk, √©s ha zs√≠rokkal kombin√°ljuk. A likopin egy tov√°bbi kedvezŇĎ hat√°sa, hogy cs√∂kkenti a prosztatar√°k kock√°zat√°t.


S√ľtŇĎt√∂k √©s t√∂kmag

-bŇĎven tartalmaz b√©ta-karotint, egy antioxid√°ns pigmentet, amely gy√∂ny√∂rŇĪ narancss√°rga sz√≠n√©t is adja. A b√©ta-karotin az A-vitamin elŇĎanyaga, amely megv√©d minket a fertŇĎz√©sektŇĎl, √©s eg√©szs√©gesen tartja bŇĎr√ľnket √©s ny√°lkah√°rty√°nkat.¬†

-azokn√°l, akik sok b√©ta-karotinban (amely a s√°rgar√©p√°ban, a leveles z√∂lds√©gekben vagy az √©desburgony√°ban is megtal√°lhat√≥) gazdag √©telt fogyasztanak, alacsonyabb a s√ļlyos sz√≠vbetegs√©gek √©s a stroke kock√°zata, √©s tov√°bb √©lnek, mint azok, akik nem fogyasztanak sok karotint.¬†

- a s√ľtŇĎt√∂k sokoldal√ļ, √©s sz√°mos √©telben felhaszn√°lhat√≥. A legjobb, ha addig s√ľtj√ľk, am√≠g a belseje puha √©s arom√°s lesz. B√°r hagyom√°nyos konyh√°nkban megtanultuk, hogy csak pit√©kbe tessz√ľk, csod√°latos √≠zt ad a kr√©mleveseknek, m√°rt√°soknak, p√∂rk√∂lteknek, √©s m√©g turmixban is kiv√°l√≥.

A t√∂kmag nagyszerŇĪ magn√©zium-, rost- √©s eg√©szs√©ges zs√≠rsavforr√°s, a t√∂kmag igazi csemege a cukorbetegek sz√°m√°ra. Tanulm√°nyok kimutatt√°k, hogy olyan makromolekul√°kat tartalmaz, amelyek seg√≠thetnek a v√©rcukorszint szab√°lyoz√°s√°ban. A magn√©zium szint√©n fontos, mivel az inzulinrezisztenci√°ban szenvedŇĎ emberekn√©l gyakran tapasztalhat√≥ ennek az √°sv√°nyi anyagnak a hi√°nya. A 2-ES T√ćPUS√ö DIAB√ČTESZ kock√°zata 15%-kal cs√∂kken minden napi 100 mg magn√©zium elfogyaszt√°s√°val. 28 gramm t√∂kmag 168 mg magn√©ziumot tartalmaz.



Zab

A legterm√©szetesebb form√°ban, eg√©sz szemek vagy pelyhek form√°j√°ban. J√≥t√©kony hat√°sai r√©g√≥ta ismertek, de az ut√≥bbi √©vtizedekben a tudom√°ny is k√©ts√©get kiz√°r√≥an megerŇĎs√≠tette ŇĎket:

-b√©ta-gl√ľk√°nokat tartalmaz, az oldhat√≥ rostok egy olyan form√°j√°t, amely cs√∂kkenti a koleszterinszintet, √©s prebiotikus, a b√©l mikrobi√≥t√°t t√°pl√°l√≥ szerepet t√∂lt be.¬†

- a kutatások azt mutatják, hogy csökkenti a vércukorszintet.

-a zabfogyasztás pozitívan befolyásolja a vérnyomást.

-nagyon sokoldal√ļan elk√©sz√≠thetŇĎ. Val√≥sz√≠nŇĪleg arra gondolsz, hogy csak m√ľzlik√©nt, reggelente, tejjel vagy joghurttal fogyaszthatod. Dehogyis: adhatjuk desszertekhez, fogyaszthatjuk fŇĎtt rizs helyett k√∂retk√©nt, vagy levesekben. R√°ad√°sul remek √≠ze van, ami tagadhatatlanul j√≥ v√°laszt√°ss√° teszi. Ne feledd: v√°laszd a zabot √ļgy, ahogy van, vagy pelyhes√≠tett, de finom√≠tatlan form√°ban, ker√ľld a feldolgozott gabonaf√©l√©ket, m√©g akkor is, ha azok zabot tartalmaznak.



Diófélék 

Nemcsak a cukorbetegek, hanem a sz√≠vbetegek is haszn√°t vehetik a di√≥f√©l√©k rendszeres fogyaszt√°s√°nak. Ezek az olajos gy√ľm√∂lcs√∂k gazdagok:

  • eg√©szs√©ges zs√≠rokban,¬†
  • feh√©rj√©ben,¬†
  • rostokban¬†
  • √°sv√°nyi anyagokban - olyan t√°panyagokban, amelyek jav√≠tj√°k a v√©rcukorszintet √©s megelŇĎzik a cukorbetegs√©ggel kapcsolatos sz√∂vŇĎdm√©nyeket.¬†

A di√≥f√©l√©kben tal√°lhat√≥ zs√≠rsavak cs√∂kkentik a k√°ros koleszterinszintet (LDL) √©s n√∂velik a j√≥ koleszterinszintet (HDL), ami seg√≠t megelŇĎzni a sz√≠vbetegs√©geket. Ez rendk√≠v√ľl fontos a cukorbetegek sz√°m√°ra, mivel n√°luk fokozott a sz√≠v- √©s √©rrendszeri betegs√©gek kialakul√°s√°nak kock√°zata. A di√≥f√©l√©k helyettes√≠thetik az olyan eg√©szs√©gtelen nassolnival√≥kat, mint a csipszek √©s kekszek, amelyek egyszerŇĪ sz√©nhidr√°tokat tartalmaznak, √©s megemelhetik a v√©rcukorszintet.

Egy 2012-ben megjelent tanulm√°ny kimutatta, hogy heti k√©t adag di√≥f√©l√©vel megelŇĎzhetŇĎ a s√ļlygyarapod√°s.¬†


 Avokádó 

Ez a gy√ľm√∂lcs "bar√°ts√°gos" zs√≠rokat tartalmaz, √©s nem kell nagyon nagy mennyis√©gben fogyasztani ahhoz, hogy √©lvezhess√ľk elŇĎnyeit.¬†

- 20 féle vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. 

-nagyon gazdag káliumban, C- és K-vitaminban, luteinben és béta-karotinban. 

-az esszenciális zsírsavakat tartalmazó élelmiszerek gyorsabban laktatnak és hosszabb ideig tartják fenn a jóllakottság érzetét, valamint lassítják a szénhidrátok emésztését, ami stabilabb szinten tartja a vércukorszintet. 

-Az avok√°d√≥b√≥l sz√°rmaz√≥ E-vitamin erŇĎs antioxid√°ns, amely jav√≠thatja az oxidat√≠v stresszt √©s a t√ļls√ļlyos cukorbetegek v√©rcukorszintj√©nek szab√°lyoz√°s√°t.¬†


 Eper 

Annak ellen√©re, hogy annyira √©des √©s √≠zletes, az eper nem ellenjavallt CUKORBETEGS√ČG eset√©n. 200 g eperben mind√∂ssze 7 g cukor tal√°lhat√≥. Ellenben gazdagok antioxid√°nsokban, k√ľl√∂n√∂sen C-vitaminban. Cs√∂kkenthetik a cukorbetegs√©g sz√∂vŇĎdm√©nyeinek kock√°zat√°t. A kutat√≥k egy m√°sik olyan vegy√ľletet azonos√≠tottak az eperben, amely megelŇĎzheti a cukorbeteg egerek k√∂r√©ben a vese- √©s agyi sz√∂vŇĎdm√©nyeket. Ezt a vegy√ľletet ‚Äěfisetinnek‚ÄĚ nevezik.¬†


 Chia mag 

Mind√∂ssze 28 gramm sz√°r√≠tott chia mag k√∂r√ľlbel√ľl 10 g rostot tartalmaz, ami a felnŇĎttek sz√°m√°ra aj√°nlott napi adag k√∂zel 50%-a.¬†

- antioxidánsokban, 

- Omega-3-ban,

- magnéziumban gazdag. 

Mindezen t√°panyagok cs√∂kkentik a 2-ES T√ćPUS√ö DIAB√ČTESZ √©s sz√∂vŇĎdm√©nyeinek kock√°zat√°t.¬†


Gyömbér 

J√≥ h√≠r a gy√∂mb√©r szerelmeseinek: ez a fŇĪszeres n√∂v√©ny cs√∂kkentheti az √©hgyomri v√©rcukorszintet √©s jav√≠thatja az inzulin√©rz√©kenys√©get a 2-ES T√ćPUS√ö DIAB√ČTESSZEL √©lŇĎkn√©l.¬†

¬†Kiv√°l√≥ gyullad√°scs√∂kkentŇĎ √©lelmiszer. Sal√°t√°khoz, te√°khoz, limon√°d√©khoz √©s sz√°mos √°zsiai leveshez √©s m√°rt√°shoz adhat√≥.


Spenót 

225 gramm spen√≥t 167 mg k√°liumot tartalmaz. Ezen √°sv√°nyi anyagok alacsony szintje n√∂velheti a DIAB√ČTESZ kock√°zat√°t. A spen√≥tot k√ľl√∂nf√©le sal√°t√°khoz adhatjuk, vagy finoman megp√°rolhatjuk, am√≠g a v√≠z el nem p√°rolog. R√°ntott√°hoz, levesekhez vagy t√©sztam√°rt√°sokhoz is adhat√≥. Csak p√°r percig kell fŇĎzni.¬†


Fahéj 

Sz√°mos tanulm√°ny kimutatta, hogy ez a fŇĪszer seg√≠thet a CUKORBETEGEK v√©rcukorszintj√©nek cs√∂kkent√©s√©ben. Egy, a Clinical Nutrition c√≠mŇĪ foly√≥iratban 2019-ben megjelent friss kutat√°s kimutatta, hogy azok a cukorbetegek, akik fah√©jat tartalmaz√≥ √©trend-kieg√©sz√≠tŇĎt fogyasztottak, a testt√∂meg-index, a v√©rcukor- √©s v√©rzs√≠rszint javul√°s√°r√≥l sz√°moltak be. A r√©sztvevŇĎk 2 h√≥napon kereszt√ľl napi 2 x 500 mg fah√©jkapszul√°t kaptak.¬†


Padlizs√°n

A ny√°r kedvencei, ezek a magas sz√©nhidr√°ttartalm√ļ csillagz√∂lds√©gek a legink√°bb aj√°nlottak a cukorbetegek sz√°m√°ra, mivel 100 grammonk√©nt csak 4 gramm cukrot tartalmaznak. Ezenk√≠v√ľl gazdagok oldhat√≥ sz√©nhidr√°tokban √©s rostokban, amelyek kord√°ban tartj√°k a 2-ES T√ćPUS√ö DIAB√ČTESZT. A padlizs√°n igen magas v√≠ztartalma (93%) mellett k√°liumot - a sz√≠vmŇĪk√∂d√©st serkentŇĎ √°sv√°nyi anyagot -, magn√©ziumot - a stressz elleni k√ľzdelemben bet√∂lt√∂tt szerep√©rŇĎl ismert -, kalciumot - a csontrendszer erŇĎs√≠t√©s√©re -, A- √©s C-vitamint - az immunrendszer erŇĎs√≠t√©s√©re - tartalmaz.


Spenót 

‚ÄěK√ľl√∂nb√∂zŇĎ fog√°sok alapanyagak√©nt fogyasztj√°k, p√©ld√°ul levesek, kr√©mlevesek, spen√≥tos ragu, spen√≥tos sal√°ta, spen√≥tos pit√©k, √©s m√©g sorolhatn√°nk. De vigy√°zat! Ha a spen√≥t a fŇĎz√©s sor√°n megv√°ltoztatja a sz√≠n√©t, ha z√∂ld helyett s√°rg√°sz√∂ld lesz, akkor nem szabad fogyasztani, mert k√°ros. A legjobb, ha a spen√≥tot nyersen, vagy nagyon enyh√©n forr√°zva fogyasztjuk"¬†


A spen√≥t az egyik legerŇĎsebb antioxid√°ns. Z√∂ld leveleit magas klorofilltartalmuk miatt √©rdemes bŇĎs√©gesen fogyasztani. A term√©szet egyik legerŇĎsebb antioxid√°nsa. Cs√∂kkentik a CUKORBETEGS√ČG kialakul√°s√°nak kock√°zat√°t, alacsony kal√≥riatartalm√ļak, √©s napi m√°sf√©l adag spen√≥t ak√°r 14%-kal is cs√∂kkentheti a DIAB√ČTESZ kialakul√°s√°nak vesz√©ly√©t.


A bejegyzés megosztása